Harrachov en haar toeristische troeven

Harrachov heeft ook in de winter uitstekende toeristische troeven. Buiten het klassieke skiën, beschikt dit bergdorpje over een Olympische springschans met een HS waarde van 205 en 142, met daarnaast nog 3 kleinere oefenschansen van HS40, HS70 en HS100.

In 2014 werden hier zelfs de wereldkampioenschappen schansspringen voor junioren georganiseerd. Daarbij is het jaarlijkse skischansevenement het hoogtepunt van het ski seizoen. Dankzij deze springschansen kon de beroemde Tsjechische schansspringer Pavel Ploc zijn sportdromen waarmaken.

Praktisch
  • Onderweg vind je een aantal drinkgelegenheden.
Data
Afstand 4,93km
Tijdsduur 01:30
Stijgen/Dalen 130m - 144m
Hoogste/laagste punt 671m - 795m
Wegbeschrijving
  • Verlaat het hotel vanaf de parking en ga naar rechts richting het centrum.
  • Na 60 meter voorbij het sporthotel sla je links af en volg je de asfaltweg omhoog. Na 900 meter kom je op een driesprong. Ondertussen ben je 50 meter gestegen.
  • Hier kun je kiezen:

1. Ga recht door (50 meter) en kom aan de wedstrijdgebouwen met uitzicht op de twee hoogste schansen.

2. Sportievelingen kunnen links afslaan, de asfaltweg gaat over in een klimmend bergpad tot op 910 meter hoogte. Een indrukwekend uitzicht in de diepte is de beloning voor deze inspanning.

3. Sla rechts af en daal af naar de onderzijde van de grote schansen. Op deze weg kan je telkens naar rechts afslaan om te gaan kijken naar de vertrekpunten van de verschillende kleine schansen (de twee vorige mogelijkheden keren ook via deze variante terug).

• Volg nu steeds verder de asfaltweg naar beneden, onder de zetellift door, over de rivier (Mumlava) om vervolgens in het dorp te komen.
  • In het dorp ga je naar rechts (hoofdbaan) tot aan de stelplaats van de bussen.
  • Neem hier de afslag naar rechts terug richting het hotel, over het riviertje.
  • Volg deze weg tot aan het hotel, over een afstand van 1,5 km.
Het weten waard

Al vanaf de eerste Olympische Winterspelen in 1924 staat het schansspringen op het programma. Wedstrijdschansen zijn er in verschillende afmetingen. Bij de indeling van schansen wordt gebruikgemaakt van de HS waarde. Dit is de afstand die onder normale omstandigheden door goede schansspringers veilig kan worden gesprongen. Vroeger werd dit uitgedrukt in K-waarde. De HS-waarde is groter dan de K-waarde.

Suggesties
  • Een mooi zicht op de twee grootste schansen heb je vanaf het terras van café 'Bellevue', onder aan de uitspring zone.
  • Als je aan de stelplaats van de bussen over de rivier Mumlava stapt richting het hotel, kan je in plaats van de autoweg te volgen een iets hoger gelegen bosweg nemen. Dit pad loopt evenwijdig met de autoweg.
Ook in de omgeving

Nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven van onze promoties, toffe trips en het laatste nieuws over Intersoc? Schrijf je dan nu in op onze vakantie-nieuwsbrief en wij zorgen voor Intersoc-nieuws in je mailbox.